середа, 22 квітня 2020 р.

Освічений абсолютизм


Тема: Освічений абсолютизм

Дорожня карта теми: Освічений абсолютизм
Знаю: час «Освіченого абсолютизму»,
Розумію:
            освічений абсолютизм як політику, спрямовану на знищення або реформування найбільш застарілих феодальних порядків;
Умію:
            встановити причини і наслідки реформ: Марії-Терезії та Йосифа ІІ (Австрійська монархія), зокрема для українських теренів, Фрідріха ІІ (Пруссія), Катерини ІІ (Російська імперія);
Основні дати та події: 1657 р. — скасування васальної залежності Пруссії від Речі Посполитої; 1701 р. — королівство Пруссія; друга половина XVIII ст. — епоха освіченого абсолютизму; 1740—1786 рр. — правління Фрідріха II; 1740—1780 рр. — правління Марії Терезії; 1780—1790 рр. — правління Йосипа II; 1741—1762 рр. — правління Єлизавети І; 1762—1796 рр. — правління Катерини II.
Поняття:
Освічений абсолютизм - політика абсолютизму в деяких європейських країнах у ХVІІІ ст. Її змістом було знищення або перетворення «згори» застарілих феодальних порядків.
СЕМИРІЧНА ВІЙНА 1756—1763 — найбільший воєнний конфлікт Нового часу між Великою Британією (в унії з Ганновером) і Пруссією, з одного боку, та Францією, Іспанією, Священною Римською імперією германської нації, Рос. імперією, Швецією та Саксонією — з другого. Війна тривала за участю більшості великих д-в того часу, а бойові дії охопили Європу, Північну та Центральну Америку, західноафр. узбережжя, Індію та Філіппіни. Передумовами війни послужили англо-франц. суперечності в північноамер. колоніях та боротьба за панування на морі, а також прагнення Пруссії до військово-політ. лідерства в Європі, що суперечило інтересам Австрії, Франції та Рос. імперії.
Карловицький конгрес 16981699 років — міжнародний конгрес, на якому вироблені умови й укладені мирні договори між державами «Священної ліги» (АвстріяВенеціяРіч ПосполитаМосковське царство[1]) та Османською імперією, яка зазнала воєнної поразки.
Почався у жовтні 1698 року у Карловицях (нині Сремські Карловці). 16 січня 1699 року підписано договір Османської імперії з Річчю Посполитою, за яким останній офіційно повернули Поділля, включаючи частину території сучасної Тернопільщини (так звана Чортківська нахія Кам'янецького еялету Подільського пашалику). Бучацький мирний договір 1672 року втратив юридичну силу.





Риси освіченого абсолютизму
ü    Віротерпимість.
ü    Поширення освіти, науки, мистецтва.
ü    Меркантилізм(економічна політика ,що полягала в активному втручанні державної влади в господарське життя країни)
ü    Ліквідація феодальних наслідків.
ü    Секуляризація церковних земель.

Реформи:
Марія –Терезія(1740-1780)
Йосиф ІІ (1780-1790)
·                   Створення нових, нестанових органів влади.
·                   У руки держави перейшло стягування податків.
·                   Податкові пільги дворян і духовенства було скасовано.
·                   Вперше в історії країни було проведено перепис населення і земельних володінь.
·                   Панщину скорочено до трьох днів на тиждень.
·                   Сформоване нове військо.
·                   Виникла система освіти-від сільських шкіл до університетів.
·                   Встановив рівність підданих перед законом, незалежно від їхньої станової приналежності.
·                   Оголошено віротерпимість(припинилося переслідування протестантів і зневажання православної церкви).
·                   Запровадив обов’язкову безкоштовну початкову освіту для народу.
·                   Звільнив селян від особистої залежності, проте зберіг їх повинності.

Фрідріх ІІ
(1740-1786)
v    Обмежив панщину   і не дозволяв дворянам зганяти селян із землі.  В Пруссії було введено свободу друку та віросповідання.
v    Сприяв створенню нових мануфактур і банків,прокладанню нових доріг,забудові міст. Чисельність прусської армії зросла до 150 тис. чоловік.Король отримав прозвання «фельдфебель на троні».
v    Запровадив загальну початкову освіту  і налагодив професійне навчання ремесел,торгівлі,державної служби та ведення сільського господарства.
Політика Катерини ІІ
Ø    Секуляризація церковного майна.
Ø    Віротерпимість.
Ø    Збільшення кількості губерній до 50,на чолі їх стояли губернатори ,підпорядковані безпосередньо монархині.
Ø    Створено окремі судові заклади для дворян,городян і вільних селян (але кріпаки залишалися під судовою владою власника-поміщика).
Ø    Підписано «Жалувані грамоти дворянству і містам».
Ø    В Петербурзі створено Учительську семінарію.
Ø    Відкриття народних училищ.

Завдання

1. Тест
Вправа «Так чи ні»
1.Батьківщиною промислового перевороту вважається Англія.(Так чи ні)
2.Масонами називали фабричних робітників, які піднімали бунт проти машин,ламали верстати,спалювали фабричні будинки.( Так чи ні)
3.Одним із засновників французького Просвітництва був Адам Сміт.( Так чи ні)
4.Головне гасло класицизму – «Розум і порядок в усьому».( Так чи ні)
5. Перший том «Енциклопедії» був написаний Вольтером.( Так чи ні)
6.Мольєр-автор «Міщанина шляхтича».( Так чи ні)

2. Прочитати параграф №25



Марії-Терезії
Йосифа ІІ
Фрідріха ІІ
Катерини ІІ








1.Це монарх сподівався, що допоможе різним народам його держави перетворитися на єдину націю,за що отримав прозвання «мрійник на троні».
2.Велика увага приділялася війську,за що цього монарха прозвали «фельдфебель на троні».
3.Вперше в історії країни проведено перепис населення і земельних володінь.
4.Знищено єврейське гетто.
5.Налагоджене професійне навчання ремесел, торгівлі, державної служби.
6.Було підписано «Жалувані грамоти дворянству і містам».
7.Скасування панщини до трьох днів на тиждень.
8.За часів правління цього монарха було створено Учительську семінарію, відкрито народні училища.


4. Скласти історичний портрет одного з «освічених монархів».










Немає коментарів:

Дописати коментар