Тема:. Вплив промислової революції на життя населення
Знаю: час епохи
Просвітництва, початку індустріальної (промислової) революції,
Розумію:
ü визначальний вплив індустріальної революції на зміни в
структурі економіки (формування промисловості) і соціальній структурі
суспільства (зростання чисельності та ролі найманих працівників), на рівень
життя людей праці та інші аспекти повсякденного життя;
ü Просвітництво як Добу Розуму, коли утверджувалася віра в
силу знань і можливість розумного облаштування суспільного життя;
Умію:
ü розташувати в хронологічній послідовності відомості про
індустріальну революцію, добу Просвітництва;
ü простежити зміни на політичній карті світу впродовж
ХVІІІ ст.;
ü визначити зміни в повсякденному житті європейців протягом
ХVІІІ ст., які стали наслідком індустріальної революції, поширення ідей
Просвітництва;
Поняття:
«Індустріальна
(промислова) революція» - перехід від ручного, ремісничо-мануфактурного й
доморобного до великого машинного фабрично-заводського виробництва, який
розпочався в Англії у другій половині XVIII ст. і впродовж XIX ст. поширився на
інші країни Європи, США, Японію. ,
Аграрний переворот — заміна в сільському господарстві феодальних відносин капіталістичними.
Фабрика — промислове
підприємство, на якому всі основні операції виконують машини.
Луддизм (англ. Luddites, [ˈlʌd.aɪts]) — термін, що утвердився в
літературі, на позначення перших стихійних виступів робітників мануфактур
(наприкінці 18-го —
на початку 19 ст.)
проти впровадження машин і
капіталістичної експлуатації у Великій Британії.
Науко́во-техні́чний прогре́с — це поступальний рух науки і техніки, еволюційний розвиток
усіх елементів продуктивних сил суспільного виробництва на основі широкого пізнання і
освоєння зовнішніх сил природи;
це об'єктивна, постійно діюча закономірність розвитку матеріального
виробництва, результатом якої є послідовне
вдосконалення техніки, технології та організації виробництва, підвищення його ефективності.
Конкуре́нція — економічний процес взаємодії і боротьби
товаровиробників за найвигідніші умови виробництва і збуту товарів,
за отримання найбільших прибутків. Водночас — механізм стихійного
регулювання виробництва в умовах вільних ринкових відносин.
Індустріальне суспільство — стадія історичного розвитку людства, якій
властиве домінування промислового виробництва над аграрним, кількісне
переважання міського населення над сільським; високий рівень промислового
виробництва характеризується його механізацією та автоматизацією, використанням
досягнень науковотехнічного прогресу, що зумовлює великі якісні зміни і в інших
ділянках суспільного життя — соціально-побутовій, політичній,
культурно-духовній.
Трейд-юніонізм (англ. trade-unionism) —
назва руху трейд-юніонів в цілому; термін, що позначає течію в робітничому і
профспілковому русі, (у вужчому сенсі) одну з форм ідеології реформіста.
Ринкова економіка — економічна система, заснована на принципах вільного
підприємництва, у якій роль основного регулятора економічних відносин
відіграє ринок.
Дати: кінець XVIII ст. — початок
промислової революції в Європі
Персоналії:
Ада́м Сміт (англ. Adam
Smith; 5 червня 1723 Керкколді, Шотландія — 17 липня 1790 Единбург, Шотландія) — шотландський економіст і філософ-етик; засновник класичного
напрямку сучасної економічної теорії. Головна праця — «Дослідження
про природу і причини багатства народів» (англ. An
Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations), видана 1776
року.
ПЕРЕДУМОВИ
ПРОМИСЛОВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ В АНГЛІЇ
Політичні
|
Ліквідація абсолютизму та встановлення парламентської монархії
|
Соціальні
|
Формування ринку робочої сили. Перехід дворянства до підприємницької
діяльності
|
Економічні
|
Перехід землі в приватну власність та ліквідація обмежень у виробництві
та торгівлі. Розорення дрібних власників. Огороджування
|
Наукові
|
Створення теоретичних основ механіки (Ісаак Ньютон)
|
Технічні
|
Підвищення продуктивності праці за рахунок використання механічних пристроїв
|
НАУКОВІ ТА
ТЕХНІЧНІ ДОСЯГНЕННЯ В АНГЛІЇ XVIII СТ.
ДАТА
|
ПОСТАТЬ
|
ВИНАХІД
|
1733 р.
|
Джон Кей
|
Механічний човник для ткацького верстата
|
1765 р.
|
Джон Харгрівс
|
Механічна прядка
|
1767 р.
|
Том ас Хайнс
|
Водяна прядка
|
1771 р.
|
Річард
Аркрайт
|
Перша фабрика
|
1779 р.
|
Самуель
Кромптон
|
Мюль-машина (виготовляла пряжу)
|
1784 р.
|
Джеймс Ватт
|
Паровий двигун
|
1785 р.
|
Едмунд
Картрайт
|
Механічний ткацький верстат
|
1814р.
|
Джордж
Стефенсон
|
Паровоз
|
Завдання:
1. Прочитати параграф № § 23 «Початок
промислового перевороту та його вплив на життя
різних верств населення».
2. Дати відповіді на запитання
1. Чому
промисловий переворот відбувся саме в Англії?
2. Чому
передумовою промислової революції були наукові винаходи?
3. Чому
напередодні промислового перевороту відбулася аграрна революція?
4. Чому
промислова революція розпочалася з ткацького виробництва?
5. Чому
промислова революція сприяла урбанізації?
6. Чому
виникають розсіяні мануфактури?
7. Чому
поширювався рух луддитів?
3. Заповніть у
робочому зошиті таблицю.
Хто
працює
|
Цехове ремесло
|
Мануфактура
|
Фабрика
|
Чи
існує поділ праці
між
робітниками
|
|
|
|
Чи
є машини
|
|
|
|
Обсяг
виробництва
|
|
|
|
Мета
виробництва
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар