Даний
різновид конфліктів — одна із самих розповсюджених у повсякденному житті. Однак
вона деякою мірою обійдена увагою фахівців — психологів і педагогів. Ми не
розглядаємо проблему конфлікту поколінь, що набагато ширше й активно
розробляється соціологами. З більш ніж 700 психолого-педагогічних робіт із
проблеми конфлікту навряд чи набереться з десяток інший публікацій, у центрі
яких стояла б проблема конфліктів між батьками і дітьми. Вона, як правило,
вивчається в контексті більш великих досліджень; сімейних відносин , вікових
криз , впливу подружніх конфліктів на розвиток дітей та ін. Але неможливо
знайти таку родину, де б були відсутні конфлікти між батьками і дітьми. Навіть
у забезпечених родинах у більш ніж 30% випадків відзначаються конфліктні
взаємини (з погляду підлітка) з обома батьками .
Чому ж
виникають конфлікти між батьками і дітьми? Крім загальних причин, породжуючих
конфліктність взаємин людей, що розглянуті вище, виділяють психологічні фактори
конфліктів у взаємодії батьків і дітей.
1. Тип
сімейних відносин. Виділяють гармонічний і дисгармонійний типи сімейних
відносин. У гармонічній родині встановлюється рухлива рівновага, що виявляється
в оформленні психологічних ролей кожного члена родини, формуванні сімейного
«Ми», здатності членів родини дозволяти протиріччя.
Дисгармонія
родини — це негативний характер подружніх відносин, що виражається в
конфліктній взаємодії подружжя. Рівень психологічної напруги в такій родині має
тенденцію до наростання, приводячи до невротичних реакцій її членів, виникненню
почуття постійного занепокоєння в дітей.
2.
Деструктивність сімейного виховання. Виділяють наступні риси деструктивних
типів виховання:
• розбіжності
членів родини з питань виховання;
•
суперечливість, непослідовність, неадекватність;
• опіка і
заборони в багатьох сферах життя дітей;
3. Вікові
кризи дітей розглядаються як фактори їх підвищеної конфліктності. Вікова криза
являє собою перехідний період від одного етапу дитячого розвитку до іншого. У
критичні періоди діти стають неслухняними, примхливими, дратівливими. Вони
часто вступають у конфлікти з оточенням ,особливо з батьками. У них виникає
негативне ставлення , які вони раніше виконували, що призводить до впертості.
Виділяють наступні вікові кризи дітей:
• криза
першого року (перехід від дитинства до раннього дитинства);
• криза
«трьох років» (перехід від раннього дитинства до дошкільного віку);
• криза 6-7
років (перехід від дошкільного до молодшого шкільного віку);
• криза
статевого дозрівання (перехід від молодшого шкільних до підліткового віку —
12—14 років);
• підліткова
криза 15-17 років .
4. Особистісний
фактор. Середовище особистісних особливостей батьків, що сприяють їхнім
конфліктам з дітьми, виділяють консервативний спосіб мислення, прихильність
застарілим правилам поведінки і шкідливих звичок (вживання алкоголю і т.д.),
авторитарність суджень, ортодоксальність переконань і т.п. Серед особистісних
особливостей дітей називають такі, як низька успішність, порушення правил
поведінки, ігнорування рекомендацій батьків, а також неслухняність, упертість,
егоїзм і егоцентризм, самовпевненість, лінощі і т.п. Таким чином, розглянуті
конфлікти можуть бути представлені як результат помилок батьків і дітей.
Виділяють
наступний типи відносин батьків і дітей:
• оптимальний
тип відносин батьків і дітей;
• потребою це
назвати не можна, але батьки цікавляться інтересами дітей, а діти діляться з
ними своїми думками;
• скоріше
батьки проникають у турботи дітей, чим діти діляться з ними (виникає спільне
невдоволення);
• скоріше
діти відчувають бажання поділятися з батьками, чим ті турбуються, інтересами і
заняттями дітей;
•поведінка,
життєві прагнення дітей викликають у родині конфлікти, і при цьому скоріше
праві батьки;
•поведінка,
життєві прагнення дітей викликають у родині конфлікти, і при цьому скоріше
праві діти;
• батьки не
цікавляться інтересами дітей, а діти не відчувають бажання ділитися з ними
(протиріччя не помічалися і переросли в конфлікти, взаємне відчуження).
Найбільше
часто конфлікти в батьків виникають з дітьми підліткового віку. Психологи
виділяють наступні типи конфліктів підлітків з батьками: конфлікт нестійкості
батьківського відношення (постійна зміна критеріїв оцінки дитини); конфлікт
гіперопіки; конфлікт неповаги прав на самостійність (тотальность вказівок і
контролю); конфлікт батьківського авторитету (прагнення домогтися свого в
конфлікті за будь-яку ціну).
Звичайно
дитина на домагання і конфліктні дії батьків відповідає такими реакціями
(стратегіями), як:
• реакція
опозиції (демонстративні дії негативного характеру);
• реакція
відмовлення (непокора вимогам батьків);
• реакція
ізоляції (прагнення уникнути небажаних контактів з батьками, приховування
інформації і дій). Виходячи з цього основними напрямками профілактики
конфліктів батьків з дітьми можуть бути наступні:
1. Підвищення
педагогічної культури батьків, що дозволяє враховувати вікові психологічні
особливості дітей, їхні емоційні стани.
2.
Організація родини на колективних початках. Загальні перспективи, визначені
трудові обов'язки, традиції взаємодопомоги, спільні захоплення є основою
виявлення і дозволу виникаючих протиріч.
3.
Підкріплення словесних вимог обставинами виховного процесу.
4. Інтерес до
внутрішнього світу дітей, їхнім турботам і захопленням. На думку психологів
конструктивній поведінці батьків у конфліктах з маленькими дітьми може сприяти
наступне:
¨ завжди
пам'ятати про індивідуальність дитини;
¨
враховувати, що кожна нова ситуація вимагає нового рішення;
¨ намагатися
зрозуміти вимоги маленької дитини;
¨ пам'ятати,
що для змін потрібен час;
¨ протиріччя
сприймати як фактори нормального розвитку;
¨ виявляти
сталість стосовно дитини;
¨ частіше
пропонувати вибір з декількох альтернатив;
¨ схвалювати
різні варіанти конструктивної поведінки
¨ спільно
шукати вихід шляхом зміни в ситуації;
¨ зменшувати
число «не можна» і збільшувати число «можна»;
¨ обмежено
застосовувати покарання, дотримуючись при цьому справедливості і необхідності;
¨ дати дитині
можливості відчути неминучість негативних наслідків його провини; логічно
роз'ясняти можливості негативних наслідків;
¨ розширювати
діапазон моральних, а не матеріальних заохочень;
¨
використовувати позитивний приклад інших дітей і батьків;
¨ враховувати
легкість переключення уваги в маленьких дітей.
Список використаної літератури
1. Анцупов А.Я.,
Шипілов А.И. Конфліктологія: Підручник для вузів. – М.: ЮНіТі, 1999.
2. Дмитрієв А.,
Кудрявцев В., Кудрявцев С. Введення в загальну теорію конфліктів. – М., 1993.
3. Канатаев Ю.А.
Психологія конфлікту. – М.: ВАХЗ, 1992.
4. Олейник А.Н.
Основи конфліктології. – М.: АПО, 1992.
5. Сисенко В.А.
Подружні конфлікти. – М.: Думка, 1989.
6. Ішмуратов В.А.
Конфлікт і злагода – К :Наука, 1999.
7. Бондарчук О.І.
Психологія сім”ї. – М: Питер, 2000.
8. Ковальов С.В.
Психологія сучасної сім”ї. – Наука, 1999
9. Сім”я . Довідник.
– Просвітництво, 2000.
10. Ковальов С.В.
Психологія сімейних стосунків. – Наука , К 2001.
Немає коментарів:
Дописати коментар